The PPG Story
...never stop even when they reach the top (Frankie Goes To Hollywood)
In the year 1984, the new place was ready and we were able to move in. Shortly after that was the 10th Anniversary of PPG (the date of my business registration) and a big celebration was organised. As the problems with the distribution and the outstanding payments got worse, and Wolfgang Düren and I were not able to agree, PPG decided to separate ourselves from sales and do these ourselves from Hamburg. This of course did not go smoothly and resulted in prolonged litigation which PPG eventually won, but it failed to get us any of the outstanding money back! (In '87 we reached a settlement which brought a conclusion to the situation.)
At the Spring Fair of '85, we unveiled the Waveterm B. This time we had everything well prepared. The Waveterm had a large monitor connected so that you could easily follow how it was operated in the demo room. The total booth size was also larger than in previous years, and all in all, the exhibition was a great success.
One day Robert Moog came by. I’d already met him briefly at the "ARS Electronika" (in Linz, Austria), but this time we managed to have a good conversation. He said "why do you digital guys not make digital filters?" That was a good question, which I partially resolved later in the Realizer (The special thing about the Moog VCF is its behavior when Emphasis is increased, giving strong resonance. It has non-linear characteristics which makes it expensive to emulate digitally and this was not really explored until recent years).
Large numbers were still being sold and subsequently many hits of the time were produced using the Wave 2.3 and Waveterm B, (the ones that spring to mind are "Two Tribes" by FGTH, the Propaganda pieces and Robert Palmer's "You are in my system"). In retrospect, I would say that this was the highlight of my career, I was 35.
Our holidays took us to the Bahamas again, where we visited Robert Palmer. He had somehow heard that we wanted to spend our vacation on a neighbouring island. At the time he lived in Nassau, so we were able to spend 2 days with him and his family. They lived directly opposite the "Compass Point Studio", where he also produced. I of course found this fascinating, because that was where ELP recorded the "Love Beach" album.
We sat outside on the patio until late in the night, you could see far across the water. It was a very romantic evening, one you can never forget.
Nothing ever came of the boat ride to an island the next day on Robert’s little boat as unfortunately the motor wouldn’t start – oh well you can’t have everything!
PPG 1984, Production, 10 year anniversary celebration:
00:00 PPG coworkers 1984
00:25 PCB (printed circuit board) Assembly
00:31 Solderingmachine
01:21 Wave Front Panel Assembly (montage)
02.04 PCB Assembly
02:26 Wave Burn-In Area, PCB Testing
03:09 Wave Term Assembly and Test
03:43 Wolfgang Palm at work
04:50 M. Wehr and Palm at the 10 year anniversary celebration
music by Michael Wehr 2009 and from PPG-demo 1983
Im Jahr 1984 waren dann die neuen Räume fertig und wir konnten umziehen. Kurz darauf war der 10. Jahrestag von PPG (Tag meiner Gewerbeanmeldung) und es wurde eine grosse Feier veranstaltet.
Da die Probleme mit dem Vertrieb bzw. den ausstehenden Zahlungen immer grösser wurden und Wolfgang Düren und ich uns nicht einigen konnten, entschloss PPG sich, sich vom Vertrieb zu trennen und diesen selbst von Hamburg aus zu machen. Das ging natürlich nicht reibungslos, sondern es entstand ein lägerer Rechtsstreit, den PPG dann letzten Endes gewann, aber das brachte uns das ausstehende Geld auch nicht zurück! (Wir haben dann '87 einen Vergleich geschlossen, so dass die Sache aus der Welt war.)
Auf der Frühjahrsmesse '85 stellten wir das Waveterm B vor. Wir hatten diesmal alles gut vorbereitet. An das Waveterm war ein grosser Monitor angeschlossen, so dass man im Vorfürraum gut die Bedienung verfolgen konnte. Der Messestand war insgesamt auch grösser als die Jahre davor, und alles in allem war die Messe ein grosser Erfolg.
An einem Tag kam auch Robert Moog vorbei. Ich war ihm schon einmal kurz auf der "ARS-electronika" (in Linz) über den Weg gelaufent, aber diesmal war es ein nettes Gespräch. Er sagte "why do you digital guys don't make digital filters?". Das war eine gute Frage, die ich später beim Realizer ansatzweise löste (das Spezielle am moog VCF ist sein Verhalten bei aufgedrehter Emphasis, also starker Resonanz. Da hat er nämlich ein nichtlineares Verhalten. Das wurde erst vor ein paar Jahren genauer erforscht, und es lässt sich nur sehr aufwendig digital simulieren!).
Es wurden weiterhin grosse Stückzahlen verkauft, und in der Folgezeit wurden viele Hits der damaligen Zeit mit dem Wave 2.3 und Waveterm B produziert. (spontan fallen mir da ein: "Two Tribes" von FGTH, die Propaganda-Stücke oder Robert Palmer's "You are in my system"). Im Nachhinein würde ich sagen, dass das der Höhepunkt meiner beruflichen Karriere war, ich war nun 35.
Im Urlaub ging es wieder auf die Bahamas, wo wir Robert Palmer besuchten. Er hatte irgendwie erfahren, dass wir auf einer Nachbarinsel Urlaub machen wollten, und da er zu der Zeit in Nassau lebte, konnten wir 2 Tage mit ihm und seiner Familie verbringen. Sie wohnten direkt gegenüber vom "Compass Point Studio", wo er auch produzierte. Ich fand das natürlich faszinierend, weil ELP dort das "Love Beach" Album eingespielt hatten. Bis spät in die Nacht saßen wir noch draussen auf der Terasse, und man konnte weit aufs Wasser schauen. Es war ein sehr romantischer Abend, den man so schnell nicht vergisst. Nur aus der Bootsfahrt, die uns am nächsten Tag mit Roberts kleinen Boot auf eine Insel führen sollte, wurde nichts, da der Motor nicht anspringen wollte - na ja, man kann nicht alles haben!